AutoFlex Review

AutoFlex Review

februar 10, 2021 Slået fra Af arthur35

Patrick Damm Schou Pro. spiller

Jeg kommer til at gå igennem de forskellige AutoFlex skafter jeg har testet, der kommer lidt omkring tal og hvilke fornemmelser jeg havde med de forskellige skafter.
De testede skafter er:
AutoFlex SF505
AutoFlex SF505 X
AutoFlex SF505 XX


Startede med en let opvarmning inden testen gik igang.
Svingmæssigt i den første del af testen prøvede jeg at gøre det så standard som muligt, som hvis jeg stod ude på banen.
Startede med 10 slag hver med de forskellige skafter, holdte tilstrækkeligt med pauser, hvorefter jeg slog 10 slag igen for at være sikker på at tallene ikke ville være meget anderledes lige pludselig (måske blev jeg mere varm i løbet af testen)
Den anden del af testen var hvor jeg prøvede at svinge hurtigere og eksperimenterede også med lidt forskellige køllehoveder, for at hvad indflydelse det havde på tallene.

De 3 AutoFlex skafter måler 46” i længde og stivhed er nok ikke helt definerbar 😊

Min egen driver er en M6 9grader sat i standard loft med et HZRDUS Green Smoke 6.5 Tour X-Stiff 60gram og den er 44.75” i længde

Min normale clubspeed har det sidste stykke tid ligget omkring 102mph +-
Med en ballspeed omkring 153mph +-

Kommer til at kigge lidt average tal specielt for Clubspeed, Ballspeed, Carry og Spin

Tallene er fra indendørs med Trackman på.

Lad os dykke ned i tal og fornemmelser på de næste sider ↓↓







M6 9° sat i standard loft med et HZRDUS Green Smoke 6.5 Tour X-Stiff 60gram og den er 44.75” i længde

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed102,3 mph101,3 mph103,6 mph
Ballspeed153,1 mph151,5 mph154,8 mph
Spin2382 rpm1860 rpm2970 rpm
Carry237,3 m231,7 m242,5 m



Min egen driver er ud fra mit eget synspunkt meget stiv skaftmæssigt og skaftet burde heller ikke som sådan passe til mig med den clubspeed jeg leverer. MEN det har igennem det sidste års tid givet mig stabile spin tal i den lavere ende og derfor har den generelt performet optimalt for mig i forhold til den relativt lave clubspeed jeg leverer ud fra mit niveau.
Alt i alt som jeg ser tallene er det ret solidt for mit vedkommende.


M6 9° sat i low setting (7,5°) med et AutoFlex SF505 og 46” længde

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed104,5 mph103,4 mph106,1 mph
Ballspeed156,9 mph154,7 mph159,2 mph
Spin2313 rpm1779 rpm2690 rpm
Carry245,9 m240,1 m250,1 m

AutoFlex SF505 er et sjovt og MEGET anderledes skaft…


Det skal siges at den er sat ned i 7,5° istedet for de standard 9°, da test førhen har vist at skaftet rigtig gerne vil launche bolden op ad. Så for at udligne det, blev hovedet sat ned i grader.
Vil nok sige at det minder meget om et dameskaft, hvis ikke et blødt dameskaft.. Det er ligesom spaghetti.
For mit vedkommende følte jeg at det var et skaft man kunne skabe en masse lagg med og at det gjorde det af sig selv..
Samtidig var der også en form for stivhed i bunden, eftersom at det havde det med at square sig godt op i bunden, på trods af hvor blødt det føltes.
Rent talmæssigt ser det ikke skidt ud.. Clubspeed steget, ballspeed steget og carry steget uden at jeg følte jeg gjorde noget anderledes.
Spin tallene var også helt fine i betragtning af hvor blødt skaftet er og føles.


M6 9° sat i low setting (7,5°) med et AutoFlex SF505 X og 46” længde

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed104 mph103,2 mph104,8 mph
Ballspeed156,2 mph155,2 mph158,3 mph
Spin2373 rpm2000 rpm2750 rpm
Carry245,1 m241,4 m250,6 m


Clubspeed: 104mph (laveste 103,2mph og højeste 104,8mph)

Ballspeed: 156,2mph (laveste 155,2mph og højeste 158,3mph)

Spin: 2373rpm (laveste 2000rpm og højeste 2750rpm)

Carry: 245,1m (laveste 241,4m og højeste 250,6m)

AutoFlex SF505 X er det skaft der altså skulle være lidt stivere end 505’eren.
Det skal lige siges igen at den er sat ned i 7,5°  i stedet for de standard 9°.
X modellen, føltes en snært stivere end 505’eren, men i forhold til hvor bløde begge skafter er, føltes forskellen ikke markant større.
Der er stadig lag i skaftet, men føltes ikke helt på samme måde som med 505’eren, talmæssigt er det igen gode tal og vi er nede i kommatal på mange tallene for at det ene skaft er bedre end det andet (performancemæssigt)
Personligt følte jeg at 505’eren gav mig en bedre fornemmelse fordi det netop skabte en anelse mere lag.



M6 9° sat i low setting (7,5°) med et AutoFlex 505 XX og 46” længde

Mine tal i testen med AutoFlex SF505 XX så således ud:


Et DOBBELT X skaft skulle man jo normalt tro var MEGET stift.. Men nej, stadig blødt som de andre, men dog stivere.
5 slag, mere skulle der egentlig ikke til, før jeg kunne mærke at det slet ikke var mig..
Det var for mig en del ”stivere” end de to andre skafter, helt klart stadig blødt, men kunne ikke på samme måde fornemme lagget og ifølge de hurtige tal jeg fik, kan man se at clubspeed osv ikke rigtig arbejdede den rigtige vej som med de andre.
Det er deres ”stiveste” skaft, stivere er måske så meget sagt. For nogle er det sikkert stadig alt for blødt, men for mig gav det bare ikke den samme energi eller gode fornemmelse.



Nu speeder vi svingene lidt op for at se hvad der sker. Min forventning var klart at jeg ville kunne svinge AutoFlex hurtigere end min egen. Det så man allerede i del 1. Det gav et større lagg end min egen gjorde og derfor var jeg ikke i tvivl om at det ville give noget, når der blev lagt fart i.
Det eneste jeg begyndte at tænkte var at den nu ville blive højere og spinne mere, fordi det jo var så blødt.

Lad os kigge på tallene, har 5-6 slag med hvert skaft hvor jeg prøver at give den så tæt på max som muligt, igen med lidt pauser indimellem ↓↓ 

M6 9° sat i standard loft med et HZRDUS Green Smoke 6.5 Tour X-Stiff 60gram og den er 44.75” i længde

Mine tal i testen med min egen driver så således ud:

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed103,7 mph103,3 mph104,1 mph
Ballspeed155,1 mph154,6 mph155,8 mph
Spin2428 rpm2060 rpm2950 rpm
Carry242 m237,8 m245,4 m



Hurtigt set, ser man ikke en stor forskel, lidt højere clubspeed, ballspeed og carry..
Men bestemt ikke noget, der rykker det helt store.. stadig ganske fine tal i betragtning af speeden.
Der var ikke det helt store at rykke med, med et skaft som i mine øjne er stift som et vandrør.
Som I kan se har jeg fjernet et enkelt slag, og det var udelukkende på grund at det voldsomme spin tal der kom på 4200rpm.
Det tal har min egen driver, så vidt jeg kan huske det sidste års tid, ikke leveret på noget tidspunkt, så derfor ser jeg det som en fejlmåling.


M6 9° sat i low setting (7,5°) med et AutoFlex SF505 og 46” længde

Mine tal i testen med AutoFlex SF505 så således ud:

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed106,5 mph106 mph107,1 mph
Ballspeed159,4 mph158,7 mph160,1 mph
Spin2481 rpm1890 rpm2988 rpm
Carry247 m241,9 m252,2 m


Igen ser vi en lille forskel, igen højere clubspeed, ballspeed og carry.
En fornemmelse af at skaftet rigtig gerne vil skabe højere clubspeed med det lagg der kommer, total set kigger vi på 5 meter længere end min egen, men sådan rent tal mæssigt på clubspeed og ballspeed ser vi et større hop.
Forskellen på de 5meter ligger lidt i at min egen driver launcher lidt højere med lavere spin, hvilket gør at optimalt set med de tal den leverer er der ikke mere at hente. Men med AutoFlex kan der tweakes yderligere for at den clubspeed og ballspeed det giver vil give bedre tal performance mæssigt.

SF505 X behøver jeg ikke kommer nærmere ind på, ser de samme tal som med SF505’eren og det samme data som Launch angle og spin der gør sig gældene for at den ikke performer helt optimalt.

Callaway Mavrik 9° sat i low setting (7,5°) med et AutoFlex SF505 og 46” længde

Mine tal med et Callaway Mavrik hoved og AutoFlex SF505, så således ud:

GennemsnitGennemsnitLavestHøjest
Clubspeed109 mph108,2 mph109,9 mph
Ballspeed161,2 mph159,4 mph162,1 mph
Spin2816 rpm2320 rpm3410 rpm
Carry250,5 m236,6 m255,1 m


Prøvede at skifte til et Mavrik hoved da det tidligere havde vist at det øgede clubspeeden og man må sige at ud fra tallene var det ikke helt forkert antaget.

Her ser vi en drastisk øgning clubspeeden, kan sige at jeg har ramt 110mph 1 gang i mit liv før jeg prøvede AutoFlex, fik ikke 110mph her i testen, men har ramt 110mph 2 gange med det før.. Så allerede der er det ret store ting for mig..
Men her rammer jeg average clubspeed på 109mph og en ballspeed average på 161mph..
Det der ændrer sig er bare at spinnen er for høj, hvis spinnen ville have været omkring 2100-2400rpm ser vi lige pludselig nogle rigtig lange drives fra min side af..
Med SF505 X, så jeg stortset de samme tal med Mavrik hovedet og derfor føler jeg ikke at det er nødvendigt at gå ned i detaljer her..

Konklusion

Efter at have leget lidt med de forskellige skafter og hoveder, er det af min overbevisning at det er en ny form for tænkning indenfor driver skafter.
Det er nogle specielle skafter, noget der føles MEGET anderledes end hvad man er vant til, men med så meget andet tror jeg på at det er et tilvænnings spørgsmål.
Det er noget meget anderledes end hvad man er vant til og synes også efter at jeg har set flere prøve det, at det giver noget for bestemte typer af golfsving (så ikke alle).
For mit vedkommende har jeg det med at bruge armene relativt meget i mit driver sving og det er her jeg kan mærke at det giver mig noget ekstra, pga det massive lagg det skaber pga blødheden.
For nogle som bruger deres krop meget, giver skaftet mere en fornemmelse af at køllehovedet hænger meget efter og at det derfor er meget svært at time i bunden.

Jeg er helt overbevist om at for nogle vil de her skafte kunne gøre noget for dem, mens for andre vil det ikke give det helt store.
For mig var det tydeligt at der er noget at hente, men også at man virkelig kan tweake de forskellige ting som køllehoved og vægt.
Køllehovedet fra Callaway gav mig store gains i forhold til clubspeed og ballspeed, men manglede gode spin tal og derfor vil der kunne være rigtig mange muligheder at lege med, for at finde det helt optimale.
Jeg glæder mig til at teste videre med forskellige konstellationer af hoveder for at se hvad det kan ende med.
Jeg tror helt sikkert at jeg ville kunne få gainet en masse længde fra tee uden at gå på kompromis med retning og fornemmelsesvis er det helt klart noget som skaftet alene giver mig.
Det er i den dyre ende må man sige med en pris på 5700kr, men for mit vedkommende kan det være den investering værd på den lange bane!